23 oktober, 2016

Digital produktstrategi

Digital produktstrategi

Innan ni sätter ingång ett stort digital utvecklingsprojekt är det klokt att sätta en strategi. I en digital produktstrategi ingår många delar. När de övergripande frågorna (vad och varför) har fått svar kommer det att vara lättare att svara på de praktiska frågorna (hur och vem). Genom att gå igenom alla delar kommer det att bli tydligt vad de olika kanalerna har för uppgift och hur ni ska arbeta med dessa framåt.

Delar som kan ingå i en digital produktstrategi:

Syftet med den digitala närvaron (nu och på några års sikt) – Målgrupp (t ex vilka är de, vad letar de efter, när läser de, var befinner de sig, vilken enhet läser de på) – Erbjudande (t ex vilket content, hur ser förhållandet till andra kanaler ut) – Affär (t ex premiuminnehåll, försäljning av produkter och tjänster, annonsytor, medlemsvärvning) – Samarbeten (t ex innehållsmässiga, affärsmässiga) – Förhållande till eventuella konkurrenter – Digital marknadsföring GDPR och Eprivacy – Relation till eventuell huvud- eller underorganisation/er – Plattformar (t ex mobil, platta, desktop, appar, klocka) – Kanaler (t ex webbplats, podd, tv, nyhetsbrev, forum, blogg, chatt, kampanjsajter) – Sociala medier (t ex val av kanaler, innehållsstrategi, köpt marknadsföring)- Sökmotoroptimering, SEO (t ex optimering av tekniken och innehållet) – Sätta upp mål (t ex trafik, konvertering till nya medlemmar, engagemang i sociala medier) – Digital analys (t ex val av verktyg, rapporteringsrutiner) – Organisation: Interna resurser samt eventuellt utbildningsbehov (t ex produktägare, administratörer, redaktörer) – Produktion av innehåll i de olika kanalerna (t ex redigering,  paketering, crosspromotion) – Publiceringstakt (t ex tidpunkt, tajming och frekvens) – Val av verktyg och tjänster (CMS, CRM, betallösningar, e-postleverantörer, enkätverktyg osv) – Val av samarbetspartner (t ex design och UX, digitala byråer, hostingleverantör) – Val av arbetssätt (t ex agil projektledning, a/b-tester, growth hacking)

Självklart kan vi bryta ut de delar ni önskar tränga djupare in i. Välkommen att höra av dig!

Upphandling av digital partner

Credicon kan som en oberoende part hjälpa till att hitta rätt digital partner. Vill ni kanske jobba med en stor leverantör som kan erbjuda en helhetslösning, ska vi plocka ihop ett team bestående av olika experter på UX, design, teknik eller köpa in ett befintligt webbaserat verktyg? Credicon har ett brett kontaktnät av underkonsulter och samarbetspartner inom design, UX, teknik och innehållsproduktion och kan därmed erbjuda skräddarsydda lösningar.

Förstudie

Många kunder väljer att köpa en förstudierapport innan det faktiska utvecklingsprojektet startar. På så sätt får ni stöd i att  formulera vad ni vill göra och får en kostnadsuppskattning innan ni väljer teknisk leverantör och binder upp er för ett utvecklingsprojekt.

I en förstudie brukar följande aktiviteter ingå:

  1. Målformulering
  2. Produktägare/innehållsproducenter
  3. Krav på förvaltning/support
  4. Analys av befintlig digital produkt
  5. Teknisk utredning
  6. Övergripande koncept
  7. Kostnadsestimat
  8. Rapportskrivning

Låter det intressant? Hör gärna av er!

Läs mer om Credicons uppdrag här.

Credicon tar fram digitala strategier för företag och organisationer.