23 oktober, 2016

Digital projektledning

Innan ni sätter ingång ett stort digital utvecklingsprojekt är det klokt att sätta en strategi. I en digital produktstrategi ingår många delar. När de övergripande frågorna (vad och varför) har fått svar kommer det att vara lättare att svara på de praktiska frågorna (hur och vem). Genom att gå igenom alla delar kommer det att bli tydligt vad de olika kanalerna har för uppgift och hur ni ska arbeta med dessa framåt.

Varje digital produktutveckling som görs ska stötta de övergripande målen för verksamheten. Det är mycket viktigt att bestämma sig för vilka huvuduppgifter produkten ska lösa: Ska den digitala produkten locka nya kunder, värva fler medlemmar, underlätta interna arbetsprocesser? Credicon kan hjälpa till med processledning och strategiarbete för att formulera utvecklingsprojektets kärnmålgrupper, effekt- och projektmål.

Här kan du läsa mer om Digital strategi.

Upphandling av digital partner

Credicon kan som en oberoende part hjälpa till att hitta rätt digital partner. Vill ni kanske jobba med en stor leverantör som kan erbjuda en helhetslösning, ska vi plocka ihop ett team bestående av olika experter på UX, design, teknik eller köpa in ett befintligt webbaserat verktyg? Credicon har ett brett kontaktnät av underkonsulter och samarbetspartner inom design, UX, teknik och innehållsproduktion och kan därmed erbjuda skräddarsydda lösningar.

Förstudie

Många kunder väljer att köpa en förstudierapport innan det faktiska utvecklingsprojektet startar. På så sätt får ni stöd i att  formulera vad ni vill göra och får en kostnadsuppskattning innan ni väljer teknisk leverantör och binder upp er för ett utvecklingsprojekt.

I en förstudie brukar följande aktiviteter ingå:

  1. Målformulering
  2. Produktägare/innehållsproducenter
  3. Krav på förvaltning/support
  4. Analys av befintlig digital produkt
  5. Teknisk utredning
  6. Övergripande koncept
  7. Kostnadsestimat
  8. Rapportskrivning

Projektledning

När idén är formulerad är det dags att skrida till verket. Credicon erbjuder digital projektledning från idé till lansering.

Alla projekt inleds med att vi formulerar en projektspecifikation innehållande delar som:

  1. Bakgrund
  2. Projektets omfattning
  3. Speciella förutsättningar/avgränsningar
  4. Målgrupper
  5. Effektmål
  6. Projektmål
  7. Förslag på nyckeltal och uppföljning av projekt- och effektmål
  8. Kostnadsramar
  9. Målstyrning
  10. Risker/möjligheter
  11. Resurser/Roller
  12. Rollbeskrivning
  13. Projektets arbetsformer
  14. Förankring i organisationen
  15. Extern kommunikation
  16. Utbildning
  17. Förvaltning/support
  18. Aktiviteter/tidplan
  19. Övergripande koncept

Har vi tagit fram en förstudie går detta arbete naturligtvis fortare och vi kan snabbare gå vidare till nästa fas då vi tillsammans med er och ett team bestående av utvecklare, UX och design formulerar ett koncept och en digital identitet.

Om vi jobbar agilt kommer sedan utveckling och tester gå hand i hand  – där vi kontinuerlig skruvar och förbättrar och kanske lanserar bit för bit. Ibland kan det vara mer effektivt att lansera allt på en gång och då görs testerna i slutfasen,

När lanseringen närmar sig är det dags för manualskrivning och utbildning.

Mät, skruva och mät igen

Det fantastiska med digitala produkter är att nästan allt går att mäta och följa upp. Gör det! Både under och efter att en produkt är lanserad. Med A/B-tester, ett agilt förhållningssätt, användartester och kanske till och med parallella utvecklingsprojekt med samma mål i sikte (så kallad growth hacking) har ni alla möjligheter att ni era mål. Credicon erbjuder stöd under hela denna process.

Kontakta Credicon för en offert.

Läs mer om Credicons uppdrag här.

Credicon erbjuder digital proejktledning