Här delar jag med mig av mina 10 bästa tips från rapporten “Bond – Internet Trends 2019” av Mary Meeker. Det här kan du börja med redan i dag!
TIPS 1: Släpp desktop. Jag menar det. Gör det. Sluta stirra på startsidan på desktop när ni redigerar och ska bygga om er sajt. 2015 när jag besökte New York Times hade de infört en vecka då alla redaktörer var tvungna att bara titta på sajten i mobilen. Gör det ni också – men gör det omvänt: 51 veckor mobil och 1 vecka desktop.
PS! Notera de ytterst dystra siffrorna för print och att en oproportionerligt stor andel av marknadsföringen ändå fortfarande läggs där.
TIPS 2: Om ni oroar er för personalisering. Sluta. Folk älskar det. Inom detaljhandeln föredrar 91 procent (!) varumärken som erbjuder personliga upplevelser, 83 procent vill lämna ifrån sig data passivt för att få personalisering och 74 procent kan tänka sig att göra det aktivt. Personaliera, men se till att vara transparenta och hålla koll på GDPR.
TIPS 3: Det blir dyrare och dyrare att förvärva nya kunder. Alltså viktigare och viktigare att ta hand om de kunder ni redan har. De ska aldrig behöva fråga “Vad får jag för pengarna?”. Alla företag i detaljhandeln med lite självaktning har ett lojalitetsprogram i dag. Hur många är ni med i? Men funderar ni, som jag, ofta över vad ni egentligen får? Ge era kunder något av värde om de ger er sitt förtroende. Inte brödsmulor.
TIPS 4: Det här är riktigt intressant och viktigt. Har ni en ledande position finns det inga ursäkter längre. Ni behöver inte bara “hänga med” i utveckligen utan faktiskt ligga i framkant för att mänskligheten ska kunna dra nytta av de landvinningar som görs. Ingen liten uppgift, men en att ta på allvar.
TIPS 5: Rekommendationer är viktiga. Inga genvägar här. Men vartenda företag och organisation ber ju om en recension nuförtiden – i tid och otid. Fundera över när du själv är beredd att lämna en recension? Vilka incitament för att rekommendera finns? Varför ska era kunder ge bort något så värdefullt som sin tid och en röst? De måste känna att de får något tillbaka.
TIPS 6: Bilder och video skapar engagemang. Mer än 50 procent av visningarna på Twitter innehåller en bild, en video eller annat innehåll som inte är text. Vill du nå ut bör du bildsätta. Det finns alltid en bild du kan hitta till din text. Låt inte lättjan styra.
TIPS 7: Det finns en outnyttjad potential i det faktum att nästan alla tittar på tv med en mobil/dator/padda i handen. Inte bara när det gäller synkad digital annonsering, utan också i möjligheterna att fånga upp tittarna när de ser på ”tvtv”. Kan ni ge dem något nytt innehåll på er webbplats eller i era sociala medier-kanaler under pauserna i en fotbollsmatch eller under Melodifestivalen?
TIPS 8: Håll koll på säkerheten. Attackerna ökar. Speciellt utsatta är ni om ni sitter på känslig data. Tvåfaktorsautentisering bör användas – och se till att det finns installerat även på system som nås via det interna nätverket.
TIPS 9: Vi gillar video och vi gillar kort video allra mest. Jobbar ni i kanaler som Facebook och Instagram bör ni använda stories/händelser. Youtube premierar nytt innehåll och klipp som folk tittar klart på – och kom ihåg att göra filmen i stående format om ni har flest tittare i mobilen.
TIPS 10: Poddlyssnandet ökar. I Sverige har det regelbundna lyssnandet nära fördubblats sedan 2015, var femte internetanvändare lyssnar nu regelbundet. Formatet rymmer också fina, ofta outnyttjade, annonsformat som sponsring eller jinglar.