13 augusti, 2019

10 tips från Mary Meekers rapport “Bond – Internet Trends 2019”

Startar hösten med att analysera Mary Meekers senaste rapport “Bond – Internet Trends 2019”. Hur kan insikterna i rapporten omvandlas till konkreta insatser? Mycket är sådant vi redan vet att vi borde göra, men ännu inte riktigt gjort.

Här delar jag med mig av mina 10 bästa tips. Artikeln fylls på löpande.

TIPS 1: Släpp desktop. Jag menar det. Gör det. Sluta stirra på startsidan på desktop när ni redigerar och ska bygga om er sajt. 2015 när jag besökte New York Times hade de infört en vecka då alla redaktörer var tvungna att bara titta på sajten i mobilen. Gör det ni också – men gör det omvänt: 51 veckor mobil och 1 vecka desktop.

PS! Notera de ytterst dystra siffrorna för print och att en oproportionerligt stor andel av marknadsföringen ändå fortfarande läggs där.


TIPS 2: Om ni oroar er för personalisering. Sluta. Folk älskar det. Inom detaljhandeln föredrar 91 procent (!) varumärken som erbjuder personliga upplevelser, 83 procent vill lämna ifrån sig data passivt för att få personalisering och 74 procent kan tänka sig att göra det aktivt. Personaliera, men se till att vara transparenta och hålla koll på GDPR.