Digital transformation och strategi
Digitalisering kräver nya sätt att se på er verksamhet. Både er organisation och er affär kan behöva ses över och förändras. Oavsett om ni redan kommit en bra bit på vägen, eller står lite i början av denna resa, erbjuder Credicon stöd och processledning under er digitala transformation och tillsammans kan vi ta fram en strategi för er digitala närvaro som ger en en tydlig roadmap för hur ni ska jobba med alla era digitala satsningar.
Behöver ni hjälp skräddarsyr Credicon ett upplägg efter era behov. Välkomna att kontakta oss! >>
Tjänster
Övergripande digital strategi I Organisationsmodell I Affärsmodell I Compliance/Lagar I Kanalstrategi I Effektiviserade verksamhetsstöd I Digital produktutveckling

Övergripande digital strategi
I en digital strategi ingår många delar. När de övergripande frågorna (Vad och Varför?) har fått svar kommer det att vara lättare att svara på de praktiska frågorna (Hur och Vem?). Vi hjälper er att gå igenom alla delar så att det blir tydligt vad de olika kanalerna har för uppgift och hur ni ska arbeta med dessa framåt. Och framförallt är det klokt att ta fram en övergripande digital strategi för hela er digitala närvaro innan ni sätter igång ett stort utvecklingsprojekt.
Delar som kan ingå i en digital strategi:
- Syftet med den digitala närvaron (nu och på några års sikt)
- Målgrupp (t ex vilka är de, vad letar de efter)
- Användarscenarion/kundcase (t ex när uppstår kontakt, var befinner de sig, vilken enhet använder de?)
- Erbjudande (t ex förpackning, innehåll, hur ser förhållandet till andra kanaler ut)
- Affär (t ex premiuminnehåll, försäljning av produkter och tjänster, annonsytor)
- Samarbeten (t ex innehållsmässiga, affärsmässiga)
- Relation till eventuell huvud- eller underorganisation/er
- Medlems- och kundvård
- Nyrekrytering av kunder/medlemmar
- Support (extern och intern)
- Förhållande till eventuella konkurrenter
- Digital marknadsföring
- GDPR
- LEK
- AI-förordningen
- Säkerhet (t ex NIS2 och incidentberedskap)
- Teknikval och arkitektur (t ex CMS, API:er, dataflöden)
- Kanaler (t ex webbplats, podd, tv, nyhetsbrev, forum, blogg, chatt, kampanjsajter)
- Sociala medier (t ex val av kanaler, innehållsstrategi, köpt marknadsföring)
- Sökmotoroptimering, SEO (t ex optimering av teknik och innehåll)
- Klimatneutralitet (t ex val av serverlösning, prestanda)
- Tillgänglighet (t ex WCAG 2.0)
- Mångfald (t ex inkludering av olika åldrar och etniciteter)
- Sätta upp mål (t ex trafik, konvertering till nya medlemmar, engagemang i sociala medier)
- Kontinuerlig produktutveckling (t ex agil metodik, dellanseringar)
- Digital analys och uppföljning (t ex val av verktyg, rapporteringsrutiner, löpande A/B-tester)
- Kompetensförsörjning (t ex inrättande av nya tjänster och utbildningsbehov)
- Styrning och ledarskap (t ex processkartor och nya ansvarsområden)
- Organisationsmodell (t ex rapporteringsstrukturer och processer)
- Produktion av innehåll i de olika kanalerna (t ex redigering, paketering, crosspromotion)
- Publiceringstakt (t ex tidpunkt, tajming och frekvens)
- Val av verktyg och tjänster (CMS, CRM, AI-stöd, betallösningar, e-postleverantörer, enkätverktyg osv)
- Val av samarbetspartner (t ex design och UX, digitala byråer, hostingleverantör)
- Val av arbetssätt (t ex agil projektledning, a/b-tester, growth hacking)
Självklart kan vi bryta ut de delar ni önskar tränga djupare in i. Välkomma att höra av er!
Organisationsmodell – Så bygger ni en digital organisation
En digital organisation kräver digital kompetens. Kanske krävs kompetensväxling, eller en kombination av ny kompetens och utbildning av befintliga resurser. Vilka roller krävs och vad gör egentligen en produktägare, en SEO-expert och vem ska ta ansvar för all spårningsteknik?
I takt med att era digitala kanaler ökar behöver de också både förvaltning och vidareutveckling. Alla kanaler behöver också följa lagstiftningen när det gäller exempelvis tillgänglighet, GDPR och LEK. Arbetet i kanalerna behöver också följas upp och analyseras. Detta arbete behöver samordas och nya ansvarsområden definieras.
Organisationskarta, roller och rapporteringvägar
Credicon erbjuder en översyn av nuvarande organisation samt rekommendationer kring hur ni bör bygga upp er organisation framåt för att på bästa sätt kunna hävda er i en allt med digitaliserad värld. I det här arbetet ritar vi gärna upp en tydlig organisationskarta med definierade roller och rapporteringsvägar som vi kan diskutera utifrån. Att ledningen är involverad villig att arbeta med både förändring, mandatfördelning och ledarskap är ofta en förutsättning.
Rapporter för beslutsunderlag
Ibland kan en viss fråga kräva en djupare analys. Exempelvis är det inte alltid givet var ansvaret för spårningsteknik ska finnas. Credicon har lång erfarenhet av att ta fram olika rapporter som ska ligga till grund för beslut. Rapporterna består av flera delar: en omvärldsanalys, en nulägesbeskrivning, där ofta interna intervjuer ligger till grund, en rekommendation samt en riskanalys.
Affärsmodell – Utveckla affären i en digital värld
Oavsett om ni arbetar med kunder eller medlemmar har ni en ”affär”. Ni har ett erbjudande som ska nå så många som möjligt i målgruppen och erbjudandet ska vara så attraktivt som möjligt.
I takt med att analoga kommunkationskanaler försvinner kanske inte gamla affärsmodeller fungerar längre. Det måste kanske nya affärer. Kanske betyder det att ni paketerar om ert erbjudande digitalt. Men kanske betyder det också helt nya affärsben. Credicon erbjuder processledning i arbetet med att bena i hur ert erbjudande ser ut, och hur det kan formuleras för att fungera i en digital ekonomi.
Kanalstrategi – Rätt budskap på rätt plats
Det första ni måste fråga er är vilket erbjudande har vi? När erbjudandet är tydligt handlar det om att förpacka det rätt och att dela det i relevanta kanaler. Vilka kanaler ska ni välja och varför? Behöver ni verkligen en app? Ska ni finnas på Linkedin? Och hur är det med sajter, har de någon relevans längre, nu när Google inför ett AI-sök? Som utgångspunkt ska alla digitala kanaler samspela för att stötta just er verksamhets övergripanden affärsmål. Att finnas i en kanal bara för att det är möjligt, är oftast inte lönsamt. Rätt innehåll i rätt kanal driver trafik, bygger förtroende och konverterar användare. Vi hjälper dig att ta fram en hållbar innehållsstrategi: Vad ska sägas, till vem, var, hur ofta och när?
Effektiviserande digitala verksamhetsstöd
Digitala verktyg, inte minst AI-system, erbjuder ofta stora interna effektiviseringsmöjligheter. Credicon kan utföra en kartläggning av era arbetsprocesser samt ge rekommendationer kring var det finns effektiviseringsvinster att hämta och vilken typ av digitalt stöd ni skulle kunna vara betjänta av. En rapport som blir ett viktigt underlag för både produktutveckling, alternativt upphandling av befintliga verktyg och tjänster, och arbetsbesparande insatser.
Kontakta Credicon för en offert. Läs mer om Credicons uppdrag här.