17 februari, 2022

Dags att byta ut Google Analytics

UPPDATERAD: Det finns goda skäl att byta ut Google Analytics. Credicon hjälper er att göra en inventering av era behov av analys och föreslår integritetsvänliga alternativ till Google Analytics.

Google Analytics har länge varit branschstandard men är nu allt mer ifrågasatt. Foto: Myriam Jessier

UPPDATERAD: Den 25 mars kom nyheten att ett nytt avtal för dataöverföring mellan EU och USA ska tas fram. När det kommer, och hur det kommer att se ut vet vi fortfarande inte. Under tiden fortsätter europeiska dataskyddsmyndigheter att förklara Google Analytics olagligt. Snart bör även svenska Integritetsskyddsmyndigheten komma med sitt beslut.

Problemet med Google Analytics är att det lagrar data på amerikanska molnbaserade servrar och att Google lyder under Cloud act, som innebär att den amerikanska underrättelsetjänsten har rätt att begära ut data, även om europeiska medborgare.

Fyra svenska sajter, bland andra coop.se och di.se, utreds just nu av Integritetsskyddsmyndigheten, IMY, efter en anmälan av organisationen NOYB (None of your business) som grundats av juristen och aktivisten Max Schrems, som också fått domen Schrems II uppkallad efter sig.

Schrems II innebär att den mekanism för självcertifiering, Privacy Shield, som finns i USA inte ger ett tillräckligt skydd för personuppgifter. Det är alltså inte längre tillåtet för personuppgiftsansvariga i EU att med Privacy Shield som grund överföra personuppgifter till mottagare i USA. Google Analytics, liksom många andra välanvända amerikanska tjänster, har lutat sig mot just Privacy Shield.

För en kort tid sedan beslutade den österrikiska dataskyddsmyndigheten att Google Analytics bryter mot GDPR. Även frankrikes dataskyddsmyndighet har dragit samma slutsats. Och mycket sannolikt kommer Sverige gå på samma spår.

– Vi har inte fattat beslut, men det bör komma inom kort, säger juristen Olle Pettersson som håller i utredningarna på IMY till Ny Teknik.

LÄS MER: Är Schrems II-domen slutet för Google Analytics och Facebookpixlar?

Google Analytics har länge varit branschledande men det finns integritetsvänliga alternativ. Credicon hjälper er att göra en inventering av ert behov av analys och föreslår alternativ till Google Analytics. Hör gärna av er så att vi kan diskutera era behov. Kontakt: 070-510 7348 eller maria.nilsson@credicon.se